Blog

Blog

5 mylných představ o Eye Trackingu

24. 01. 2020
Eye Tracking se stále více dostává do podvědomí UX odborníků a výzkumníků, kteří na základě svých mylných představ a nedostatku zkušeností způsobili, že si Eye Tracking získal špatnou pověst. Mezi nejčastější mylné představy Eye Trackingu v UX patří...

 

Eye tracking je pouze o teplotních mapách ​

Teplotní mapy (heat maps) byly odjakživa tváří Eye Trackingu. Vidíte, kam se někdo podíval, jenže bez kontextu je lze snadno špatně interpretovat.
Ne všichni výzkumníci jsou obeznámeni s myšlenkou, že vizuální pozornost může být měřena mnoha způsoby. Někteří mají také dojmem, že existuje pouze jedna nebo dvě metriky, které vycházejí z Eye Trackingu, ale to není pravda, existuje 15 až 20 Eye Trackingových metrik. Fixations, gaze points, areas of interest, time to first fixation, time spent ratio, fixation sequence, average fixation duration a další. Při interpretaci teplotních map je vždy nejlepší vycházet z metrik, protože metriky jsou jediným objektivním způsobem, jak vysvětlit teplotní mapy.

Eye Trackingové výsledky lze snadno pochopit 

„Prostě potřebujeme vědět, kde hledají,“ je často hlavním cílem pro většinu výzkumníků. Zdá se, že tito lidé si myslí, že kdyby věděli, kde klienti hledali, věděli by, jak je třeba zlepšit rozhrani. Někteří nakonec pochopí, že neexistuje žádná jednoduchá interpretace mezi tím, kam směřuje naše pozornost a návrhem doporučení. Často se zapomíná na to, že výsledky Eye Trackingu odhalují „co“, ale doposud ne „proč“.
Správná příprava může velmi usnadnit interpretaci Eye Trackingu. Takže, bez jasného cíle, můžete sbírat data, ale nebudete jim rozumět. Při shromažďování výsledků a pro jejich snadnější interpretaci vám mohou pomoci věci jako stupnice, cíle a srovnání.

Každá tečka je tam, kam se člověk podíval a co viděl

Díky výzkumným Eye Trackingovým zařízení se studium pohybu očí stalo mnohem snazším a mnohem přesnějším. Při použití kvalitních zařízení je vždy každá fixace místem, kde se vaše oči zastaví. Ve skutečnosti je to velmi objektivní metoda, která je založena na lidské fyziologii. I při dlouhých nahrávání pohybů očí, kdy se participant začne hrbit nebo dívat jinam, se nepřeruší přesnost shromážděných údajů. K získání co nejlepších výsledků stojí za to investovat do lepšího zařízení.

Ve skutečnosti toto tvrzení může být velmi nepřesné, zejména pokud vezmete v úvahu kvalitu použitých zařízení. U zařízení nízké kvality není neobvyklé, že mezi bodem pohledu a tím, na co se účastník skutečně dívá, je alespoň centimetrový rozdíl. Rozdíl se může zvětšit také vzhledem k délce trvání studie, protože se může měnit poloha účastníka od kamer, které zachycují pohyb očí. Pokud máte zařízení, které není špičkové, je důležité vzít v úvahu jak odchylku v přesnosti, tak změnu pozic účastníka během studie.

S Eye Trackingem umí každý

Výrobci očních kamer dělají vše pro to, aby se jejich zařízení a programy snadno používaly. V případě, že by každý uměl pracovat s Eye Trackingem, nebylo by prodáno více těchto systémů? Není nic špatného na zařízeních, která lze jen těžko využívat a která zvyšují odbornost výzkumníků. Jistě, kdokoli může používat Eye Tracking, skutečnou otázkou však zůstává, zda to dokáže udělat správným způsobem? Kvalitní Eye Tracking zahrnuje mnohem více než jen manipulaci s ovladačem nebo čtení teplotních map.
Zahrnuje také některé základní znalosti o tom, jak fungují oči, zkušenosti z předchozích výzkumů, techniky a postřehy. Při sběru objektivních údajů je velmi důležité vědět, jak připravit výzkum bez ovlivnění účastníka. Tato technika sama o sobě vyžaduje čas a zkušenosti.

Eye tracking umožňuje vidět, co si lidé myslí

Eye Trackign dává pouze představu o tom, na co se lidé dívají a tyto výsledky nemohou prokázat, zda někdo něco chce nebo nemá rád. Můžete se například podívat do ledničky a vzít si jogurt, ale první věc kterou uvidíte je mléko. Technicky nechcete mléko, je to jen něco, s čím se vaše oči dostaly do kontaktu, zatímco jste hledali jogurt. Eye Tracking funguje stejným způsobem, ukazuje pouze to, co vidíte, a ne to, co si myslíte.
Každopádně, způsob jakým provedete studii může určit, zda získáte alespoň představu o tom, jak člověk přemýšlí. Vrátíme-li se ke správné přípravě studie, Eye Tracking vám pomůže pouze zjistit, na co se člověk dívá. Když si všimnete, že se člověk na něco dívá, můžete se ho zeptat, co přesně si myslí. Nyní vám může účastník sdělit, co si myslí, aniž byste ovlivnili jeho myšlenkový proces.

 

Přestože se jedná o 5 mylných představ, každá z nich se vrací ke stejnému faktoru a to je správně připravený výzkum. Možná se ptáte, zda je vzhledem ke všem těmto mylným představám Eye Tracking vhodný pro vaši společnost... Ve skutečnosti je, Eye Tracking se vysoce doporučuje ke zlepšení produktů a služeb. Chcete-li se dozvědět více o Eye Trackingu, podívejte se na naši proběhlou konferenci, napište nám nebo se přidejte do naší LinkedIn skupiny. 

Autor: UX Focus

Zjistěte více

Napište nám

K poskytování služeb a analýze návštěvnosti používáme soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací V pořádku