Rozhovor se zakladateli UX Focus

26. 08. 2015
Testování pozornosti na internetu je ve světě běžné. U nás si firmy myslí, že jim odevzdáme jen mapy, ale my jim nabízíme komplexní analýzu a rady, co dělat lépe.

 

Kam se lidé koukají ihned poté, co si zobrazí internetovou stránku? Informace, kterou chtějí znát všichni obchodníci, se špatně zjišťuje pouhým vyptáváním. Lidé si totiž vymýšlejí. "Třeba neúmyslně, když nejsou schopni odhadnout, kam jejich pozornost směřuje," vysvětluje šestadvacetiletý Miroslav Suchý, zakladatel společnosti UX Focus, která vsadila právě na byznys s pozorností.

Nespoléhá na lidský úsudek, ale na oční kameru, která dokáže poznat, kam oči koukají jako první či jak dlouho. Kamera se nedává přímo na oči, jako tomu bývalo dříve, ale je nainstalována pod monitorem. Člověk jí tak při výzkumu není ovlivněn. Kromě výsledků z kamery dělají také rozhovory s respondenty a hlubší analýzu.

"Firmy si často myslí, že jim odevzdáme jen mapy, které zobrazí, kam a jak dlouho lidé koukají. My jim ale nabízíme komplexní analýzu včetně rady, co dělat lépe. Mapy tvoří jen třicet procent výstupů," říká Suchý.

A někdy mohou odhalit skutečně klíčový detail. "Například u e-shopu s oblečením se zjistilo, že uživatelé neumějí používat tlačítko, kde si vybírají velikost. I když tam bylo, oni ho nenašli, a tím pádem nenakoupili. To se podařilo odstranit," dává příklad Eva Zahrádková, spoluzakladatelka a bývalá spolužačka Suchého ze střední školy.

Chování na internetu je prý hodně individuální a nelze jednoduše říct, že reklama v levém horním rohu zabere nejlépe. Proto mají firmy k očním kamerám často nedůvěru. Jejich zástupci si přečetli výsledky nějakého průzkumu, aplikovali ho na své stránky, a tam to nefungovalo.

"Hodně důležitá je cílová skupina. U reklamy záleží na provedení - výsledky pro jeden web nelze použít na všechny. Chování lidí se navíc často mění. Tyhle výzkumy je potřeba opakovat, třeba po roce," popisuje Suchý.

UX Focus zatím rok fungoval jako projekt, letos o prázdninách se proměnil ve firmu. Suchý se Zahrádkovou mají za sebou zakázky například pro Hypoteční banku, e-shop s oblečením SAM 73 či některé zpravodajské weby.

Jejich firma sídlí v podnikatelském inkubátoru Vysoké školy ekonomické, kde Suchý vystudoval Informační management. Inkubátor jim pomohl nejen s tím, že jim poskytuje kancelář, ale také v získání kontaktů a nově při hledání zaměstnanců. "Zjistili jsme, že pokud chceme firmu rozjet, ve dvou to nepůjde," přiznává Suchý.

Založit společnost se rozhodl na studentském pobytu v Anglii, kde se pozorností zabýval. "V Česku to nebylo možné. Škola vybavení neměla, firmy mi ho pro výzkum zapůjčit nechtěly," vypráví. V Británii navíc zjistil, že ve světě je používání očních kamer běžné. V Česku zatím ne.

Suchý na téma ekonomické pozornosti zpracoval diplomovou práci. "Vždycky mě zajímala psychologie. Zkoumal jsem teorii ekonomické pozornosti - chtěl jsem ověřit, jestli je pravdivá. Změřit to. To jsem udělal a na konci dokázal, že funguje," popisuje Suchý. 

A o téma je zájem. O prázdninách mu přišel e-mail od německého nakladatelství LAP LAMBERT, že našli jeho diplomovou práci a chtěli by ji vydat knižně. Dohodli se na spolupráci a od minulého týdne už je dostupná po celém světě přes internetový obchod Amazon. "Je to skvělé," přiznává Suchý. Pomohlo k tomu určitě i to, že jeho diplomová práce byla celá v angličtině.

Minulý týden se spolu se Zahrádkovou zúčastnili mezinárodní konference, která se pozorností na internetu zabývala. Ukazuje se, že je to obor, který bude růst. "Něco je až děsivé. Například výzkum, který ukázal, že děti na internetu ovládají jen třicet procent své pozornosti. Ze sedmdesáti procent se nechávají strhnout reklamou," dodává Zahrádková.

Autor: Hospodářské noviny

K poskytování služeb a analýze návštěvnosti používáme soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací V pořádku