Oční kamera

24. 02. 2015
Jak funguje a proč se vyplatí její použití.

 

Použití oční kamery pro analýzu a optimalizaci uživatelského prožitku (UX), je něco, co mnoho z vás vždy zajímalo a proto jsme připravili tento článek, abyste zjistili více.

Oční kamera, jednoduše řečeno, zaznamenává aktivitu očí a odpovídá na otázky typu:

•    Na co se díváme a co naopak ignorujeme?
•    Jak naše oči reagují na různé vjemy?

Ale odkud oční kamera a technika sledování očních pohybů pochází?

Zrození oční kamery
Překvapivě, první oční kameru použil Edmund Huey na začátku 20. století. Oční kamera byla vytvořena z neprůhledné plastové destičky ve tvaru čočky s průřezem pro zornici a byla spojena lankem s jehlou, která zapisovala pohyb očí na papírový pás. I když to byla velmi hrubá metoda, bylo to první zařízení, které bylo schopné zaznamenávat chování očí při čtení.


Jak funguje oční kamera dnes
V dnešní době technologie oční kamery funguje na základě infračerveného světla, které je vysíláno směrem do očí sledovaného člověka. Oční kamera poté sleduje odraz tohoto světelného zdroje v očích, společně s postavením oka a dalších informací jako je rozšíření zorničky.

Zdroj: Tobii.com

Všechny tyto informace jsou nahrávány speciálním softwarem, který vytváří výstupy ve formě heat map, opacity map, včelích rojů, scan paths nebo vybraných metrik pro zkoumané oblasti, které překrývají testované digitální produkty, jako například tato vizualizace:

Marketéři a designéři mohou využít tyto výstupy z oční kamery k tomu, aby zjistili, na které oblasti webových stránek lidé koukají nejvíce, které sledují zřídka kdy a zejména proč. Mohou se také využít k analýze ostatních digitálních produktů, jako jsou mobilní aplikace nebo emailová komunikace.

Použitím oční kamery se váš zákazník stává součástí designerského týmu. To následně přináší větší vhled do samotného chování zákazníků a pochopení jejich preferencí.

Oční kamera a user experience​ (UX)
Oční kamera je nejužitečnější při optimalizaci uživatelské zkušenosti, běžně známé jako user experience (UX).

Existuje mnoho definic pojmu user experience, ale nejuznávanějším se zdá být vysvětlení od Erin Daniels z konference Mobile Devices User Experience 2013. Erin je světovou expertkou na intuitivní design a user experience design a tvrdí, že se user experience skládá ze dvou částí:

Jak je vidět na obrázku, optimální user experience vyplývá z kombinace krásy, emocí a významu (věci, které jsou subjektivní pro vašeho uživatele a je těžší je měřit), a z funkčnosti, výkonosti a jednoduchosti použití.

Oční kamera se zaměřuje na obě tyto části. Věřte nebo ne, moderní software může analyzovat emoční reakce uživatelů. Během uživatelského testování oční kamerou jsou uživatelé požádáni provádět určité úkoly na webových stránkách, díky čemu můžeme zahrnout úkoly, které cílí na každou z těchto částí.

Oční kamera vám přinese opravdu užitečný vhled do této tématiky – když se nepodcení důležitá příprava a analýza výsledků je prováděna pod odborným dohledem.

Každá společnost bude mít své vlastní důvody pro užití oční kamery a vlastní cíle pro každé testování. Je tedy opravdu důležité plánovat testování s ohledem na hlavní cíle businessu, aby bylo možné rozhodnout, které prvky user experience je nejvhodnější testovat.

Budoucnost oční kamery
Přínos oční kamery je stále podceňován a daleko od mainstreamu. Po desetiletí byla oční kamera používána zejména ve specializovaném prostředí, jako jsou výzkumné laboratoře.

Mělo to dvojí důvod:

  1. Oční kamery byly velmi drahé.
     
  2. Samotné vybavení mohlo být pro testovanou osobu nepříjemné a mohlo jí vyrušovat. To znamená, že její chování bylo nepřirozené a mohlo být špatně interpretováno.

Avšak od té doby technologie pokročila mílovými kroky. Používáním statických očních kamer pod obrazovkou počítače nebo speciálně navržených brýlí se staly oční kamery nenápadnými. Tento fakt společně se zvyšující se dostupností očních kamer znamenal, že se oční kamera stala další možností jak optimalizovat digitální produkty i pro malé a střední podniky.

Oční kamera vám může pomoci lépe pochopit vaše zákazníky (odhalí totiž věci, které vaši zákazníci dělají, aniž by si toho byli vědomi) a poskytne lepší vhled do toho, jak se vaši zákazníci chovají.

To znamená, že můžete provést více informovaná a inteligentní rozhodnutí  v oblasti marketingových aktivit a designu, které by měly pomoci k větší ziskovosti vaší firmy a ekonomické stabilitě v dlouhém období.

Autor: UX Focus

K poskytování služeb a analýze návštěvnosti používáme soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací V pořádku