Rozhovor se zakladatelem UX Focus Miroslavem Suchým

01. 11. 2018
Během jízdy po berounských a křivoklátských cestách se Miroslav Suchý stihl podělit o své zkušenosti. Svorně ale tvrdí, že je teprve na začátku cesty a ve světě byznysu se chce dostat mnohem dál.


Foto: Domink Šlambora pro Luxury Guide s.r.o.

Devětadvacetiletý Miroslav Suchý vystudoval informační management na Vysoké škole ekonomické v Praze a se svou přítelkyní Evou Zahrádkovou vlastní tři roky společnost UX Focus. Ta poskytuje  zákazníkům v rámci customer experience výzkumů komerční službu zvanou eye tracking, tedy měření oční aktivity člověka, to vše za pomoci oční kamery.

Měření pozornosti oční kamerou… Jak to funguje a k čemu je to dobré?
Naše oči jsou bránou do duše, ale také jsou bránou k poznání toho, jak lidé zpracovávají informace a co ovlivňuje jejich činy a rozhodování. Naší prací je sehnat klientům vzorek lidí, může jich být třeba  pět, deset, nebo i dvacet, kteří vyhovují požadavkům výzkumu. No a ty pak necháme objekt zkoumání navnímat, což v praxi vypadá tak, že se s produktem virtuálně nebo fyzicky seznámí a používají ho. Může to znamenat i to, že se podívají na klientovu reklamu, případně se pohybují v reálném nebo online prostředí, tedy v místě prodeje či na webovkách našeho zákazníka. Poté přes speciální zařízení, které může být umístěné na obrazovce nebo v brýlích, sledujeme, zda se tito „naši“ lidé dostatečně orientují a zda vnímají klíčové prvky komunikace.

Jak vás vůbec napadlo zabývat se něčím tak ojedinělým?
Na vysoké se mi nelíbila nabízená témata diplomek, proto jsem si vytvořil vlastní, které by mi bylo blízké: Aplikace principů ekonomie pozornosti v online prostředí. Samotná teorie se zabývá tím, jak to, čemu věnujeme pozornost, ovlivňuje člověka i celou společnost. Jelikož jedním z hlavních smyslů, kterými vnímáme okolí, jsou naše oči, ověřil jsem samotné principy v praxi právě eye trackingem. Je to jediný způsob, jak přesně a objektivně změřit vizuální pozornost člověka a jak jí porozumět. Ihned
poté mi bylo jasné, že právě eye tracking dokáže bez dohadů předpovědět, jak se konkrétní cílová skupina bude chovat či rozhodovat.

A co zákazníci? Sháněli se pro takhle neobvyklé podnikání dobře?
Klienty jsem od začátku sháněl sám. Začínali jsme naprosto od nuly, bez kontaktů a protekce
a ušli jsme velký kus cesty. Dnes patří mezi naše zákazníky desítky významných českých
firem, například velké banky.

Když jste získal vysokoškolský diplom, hned jste věděl, že budete podnikat? Neuvažoval jste pro začátek o nějaké větší rozjeté firmě?
Už jako kluk jsem věděl, že chci dělat to, co mě bude bavit. Nechtěl jsem trávit hodiny času ně-
čím, co mi nic nedává. Že ale budu podnikat na vlastní pěst, to jsem si ani netroufal představit.
Od začátku podnikání jsem nikdy nelitoval, že jsem nešel pracovat někam do korporátu.
Naopak, myslím, že by mě zničil. Nevadí mi tvrdě makat, ale kdyby mě ještě někdo popoháněl, přidával mi práci anebo mi do ní mluvil, asi bych se zbláznil.

K čemu je podle vás dobrá vysoká škola?
Myslím, že při studiu potkáte spoustu zajímavých lidí, které byste jinak asi nepotkali. Mě osobně naučila tomu nejdůležitějšímu, a to organizovat si čas. Já si ovšem tehdy přizpůsobil rozvrh tak, abych ve škole moc nebyl. Takže kromě základního přehledu o ekonomii jsem se zdokonaloval hlavně v selfmanagementu.

Má váš mladistvý vzhled a nízký věk negativní vliv při prvním kontaktu s potenciálním zákazníkem?
Ještě před třemi lety jsem měl pocit, že mě lidi neberou moc vážně. Ve světě byznysu to ale
chodí tak, že obchodní partneři většinou po pár slovech odhalí zkušenosti a znalosti a já ty
své už dnes umím náležitě prodat.

Díky svému mládí máte jednu výhodu – rychle se sžijete se sociálními sítěmi.
Využíváte je i při podnikání? Ano, kvůli práci jsem začal používat Twitter, v segmentu, v němž pracuji, se hodně používá. Instagram nemám, nepotřebuji ho kvůli práci ani kvůli sobě samému. Lidi často nadužívají sociální média, ale já naštěstí nejsem tou nejpostiženější cílovou skupinou. Nejvíc online jsou teenageři, dle průzkumů hromadně konzumují informace na sociálních sítích právě oni.

A dá se tedy skrze sociální sítě dnes dobře dělat byznys?
E-mailem dnes už vytíženého manažera neoslovíte, musí se na něj jinak. Myslím, že základ je pokrýt maximum kanálů, kterými chci k potenciálnímu klientovi promlouvat, zvolit ideální komunikační mix.

S kým ze světa byznysu byste se chtěl někdy setkat?
Líbí se mi anglický vizionář a byznysmen Richard Brandson, jeho multioborový podnikatelský záběr je neuvěřitelný. Je to člověk, který trpí silnou dyslexií a svou nemoc využil ve svůj prospěch. Začal brát svět mnohem jednodušeji než většina jeho vrstevníků a založil velké množství firem, které nastavil tak, aby fungovaly jednoduše a dobře. Richard Brandson říká, že klienti nepřicházejí jako první, že první
přicházejí zaměstnanci. Pokud se postaráte o své zaměstnance, oni se postarají o vaše klienty.
Jeho nejzajímavější firmou je podle mě Virgin Galactic, která se snaží překonat dosavadní hranice cestování do vesmíru.

Kolik hodin denně věnujete práci?
To se dá těžko spočítat. Vlastně jsem v ní skoro pořád. S přítelkyní si říkáme, že nebudeme doma mluvit o práci, ale stejně to často nevydržíme a pak třeba tři hodiny řešíme nějaký problém. Aspoň se snažíme nevyvolávat situace, kdy bychom se museli bavit o firmě. Když jsme začínali s podnikáním, pracovali jsme celý týden, víkendy neexistovaly. Dnes jsem rád, že už sobotu a neděli vnímám jako volno a že si ho můžu dovolit. Jsem spokojený s tím, čeho jsem zatím dosáhl, ale pořád je to cesta. Mám velké plány, chci začít dělat ještě něco dalšího.

Autor: Luxury Guide s.r.o. 
číslo Luxury Business 11/2018

Zjistěte více

Napište nám

K poskytování služeb a analýze návštěvnosti používáme soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací V pořádku